Apr 28, 2011

Ada jerawat? Cuba buat ni

Jerawat dapat dielakkan dengan mengelakkan perlakuan yang menjadi punca kepada jerawat. Antara langkah-langkah dan tindakan yang dapat diambil adalah: 

1-Basuh muka dengan air dan sabun yang lembut atau gunakan pencuci antiseptik 2 kali sehari dan lap kering dengan tuala yang lembut. 

2-Sikat atau ikat rambut supaya tidak menutup muka. 

3-Gunakan pelembap berasaskan air (dapatkan nasihat doktor atau pegawai farmasi). 

4-Jangan menggunakan bahan-bahan kosmetik yang berminyak seperti bedak asas atau pelindung cahaya matahari. 

5-Jangan mencucuk, menggaru dan memicit jerawat, noda hitam atau noda putih. Ini boleh menyebabkan kulit muka berparut. 

6-Jangan meletakkan/merehatkan muka di atas tangan seperti berteleku/menongkat dagu dan lain-lain kerana ini boleh merengsakan kulit muka. 

7-Gunakan ubat jerawat yang dapat menghalang liang daripada tersumbat dan menanggalkan noda hitam dan noda putih. 

8-Patuhi arahan penggunaan ubat jerawat dengan berhati-hati. 

9-Hentikan penggunaan ubat jerawat jika mendatangkan kesan sampingan yang teruk. 

10-Pakai pakaian yang longgar dan nipis jika jerawat terdapat di belakang badan atau dada.



P/S : Biasanya biarkan je jerawat tu,lama-lama hilang sendiri.


Suka tak ? tekan je like kat bawah ni ^^

14 3 menconteng:

SYAFIQAHSALEH said...

thanks for the info..memang ngah ada jerawat nie *sigh* :)

Ezzattie said...

virgin coconut oil dapat hilangkan jerawat dlm masa sehari je. insyaAllah.

info lanjut : http://zatiecatalyst.blogspot.com

Far8 budak baik said...

beli lahh fair n lovely..
hahahaha

aien_nad said...

ala kalu biarkn mkin besar n msti malu nk kuar nnt...haish xbole la..huhuhu

Oppa Kudin Nz said...

@SyafiqahSaleh :
cube praktikkan ye..
selamat beramal..hehe :)

Oppa Kudin Nz said...

@Ezzati :
virgin coconut oil tu berkesan utk semua kulit ke?

Oppa Kudin Nz said...

@Far8 budak baik :
itu utk putihkn lah..
utk jerawat pon bole jugk kn..

Oppa Kudin Nz said...

@aien_nad :
ala,nk malu ape..kuar je..
xde lah org nk ngorat sgt..haha :)

dotdotsekian said...

wah.betulbetul padan timing an. haha. btw, kalau jerawat tuh time ketidakseimbangan hormon lak camne ea wahai dr.oppa??? haha

Oppa Kudin Nz said...

@dotdotsekian :
owh,tgh alami skrg ek?
errr..mcmane tu ek..lau hormon ni susah sket..
kite xbole nk kawalnya kn..lau kebersihan tu bole lah.. :)

Amira Chan said...

sudah follow. singgah sebentar. Nice blog. :D

Oppa Kudin Nz said...

@Amira Chan :
thanx amira..u r welcome :)

fazleeana said...

ahax terbek disitu..jarang org laki kua post cmni...wahh!!~~

Oppa Kudin Nz said...

@fazleeana :
xde hal lau nk kongsi2 ni..hehe :)