May 2, 2011

10 Kebaikan di sebalik senyuman

Senyum mungkin bagi kita adalah hal yang sederhana dan mudah, cukup menarik sudut bibir dan menampakkan gigi. Namun tidak sesederhana itu, untuk tersenyum saat-saat tertentu sangatlah sulit. Mungkin terlebih jika kita tiada “mood” untuk tersenyum.Senyum mempunyai hubungan erat dengan karakter seseorang, kerana susah ditemui sifat individu yang “mudah senyum”. Senyum banyak dikaitkan dengan perasaan hati, kondisi jiwa dan mood. Senyum dapat mempengaruhi kesihatan, mengawal stres dan daya tarik kita. Senyum dipercayai sebagai salah satu jalan jika inginkn awet muda. Senyum juga mempunyai manfaat untuk kesihatan, di antaranya iaitu :
  1. Senyum membuat kita lebih menarik. Kita akan selalu tertarik pada orang yang selalu tersenyum. Orang yang selalu tersenyum punyai daya tarik tersendiri. Wajah yang berkerut, cemberut, membuat orang menjauh dari kita , tetapi sebaliknya senyum dapat membuatkan mereka tertarik.
  2. Senyum mengubah mood kita. Ketika kita merasa jatuh atau “down” cubalah untuk tersenyum. Mungkin saja mood kita akan berubah menjadi lebih baik.
  3. Senyum dapat merangsang orang lain tersenyum. Ketika seseorang tersenyum maka senyum tersebut akan membuat suasana menjadi lebih cerah, mengubah mood orang lain yang ada disekitarnya dan membuat semua orang menjadi senang. Orang yang suka tersenyum membawa kebahagiaan buat orang yang ada di sekitarnya. Seringlah tersenyum maka anda akan disukai oleh banyak orang.
  4. Senyum dapat mengurangi stres. Stres secara nyata dapat muncul di wajah anda. Senyum membantu mencegahnya bahawa kita sebenarnya sedang lelah atau merasa “down”. Jika anda sedang stres cubalah untuk tersenyum, maka stres anda akan berkurang dan anda akan merasa lebih baik untuk membuat langkah selanjutnya.
  5. Senyum meningkatkan sistem imun (kekebalan) tubuh anda. Senyum dapat membantu kerja imun tubuh agar dapat bekerja dengan baik. Ketika anda tersenyum, fungsi imun meningkatkan kemungkinan anda menjadi lebih rileks.
  6. Senyum menurunkan tekanan darah anda. Ketika anda tersenyum, maka tekanan darah anda akan menurun. Jika anda tak percaya, anda boleh mencubanya sendiri, jika anda memiliki alat pengukur tekanan darah di rumah anda.
  7. Senyum mengeluarkan endorphins (pereda rasa sakit secara alami) dan serotonin. Beberapa study telah menunjukkan bahawa senyum dapat merangsang pengeluaran endorphin, mereda rasa sakit yang dialami, serta serotonin. Senyum memang ubat yang mujarab.
  8. Senyum dapat melenturkan kulit wajah dan membuat anda kelihatan lebih muda. Otot-otot yang digunakan untuk tersenyum turut membuatkan anda terlihat lebih muda. Jika anda ingin sesuatu yang berbeza, maka berikan senyuman anda sepanjang hari, maka anda akan kelihatan lebih muda dan merasa lebih baik.
  9. Senyum membuat anda nampak sukses. Orang yang tersenyum kelihatan lebih keyakinan diri dalam menjalani hidupnya. Cubalah tersenyum saat anda melakukan pertemuan dan saat ada temu janji. Rakan-rakan kerja, sahabat, orang-orang terdekat anda akan merasakan sesuatu yang berbeza.
  10. Senyum membuat anda tetap positif. Senyumlah! Lalu sekarang cubalah berfikir sesuatu yang negatif tanpa berhenti tersenyum. Susahkan? Keranana ketika anda senyum maka senyuman tersebut akan mengirimkan keselesaan ke tubuh anda bahwa “hidup anda disaat ini kelihatan baik saja”.
Maka jauhkan diri anda dari depresi, stres dan rasa khuwatir dengan satu kata iaitu “senyum”, tentu saja dengan memberikan senyum pada tempat dan suasana yang tepat. Jika berlebihan, maka orang lain akan menganggap anda kurang waras. Satu hal lagi kerana dengan tersenyum anda mendapat satu pahala sedakah.Sudahkan anda tersenyum hari ini?
Ikhlas kan senyuman anda. Senyum tak perlu kata ape-ape.
P/S : Jika org senyum kat kita,balas lah dgn senyuman yg manis semula.


Suka tak ? tekan je like kat bawah ni ^^

11 3 menconteng:

Azariah Kamis said...

:)

Jenny Pa-un said...

senyum x perlu kata apa2 hehehe
suke senyum peace no war hehhe :) :) :) :)

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

manis mu senyum din..keh3..

OnlyMe said...

yela2 nk senyum la ni,,
hee ^ ^

aziah said...

yes.. betol tu..

senyum akan buat kite lebih positive terhadap persekitaran kite..

so,, jum senyum (:

Oppa Kudin Nz said...

@Azariah Kamis :
:)

Oppa Kudin Nz said...

@alyajane :

sedat x sedar ari2 kite senyum..hehe

Oppa Kudin Nz said...

@iqbal hakimi :

haha..dok reti ak nk senyum..
senyum dok ikhlas ni..kih3 :)

Oppa Kudin Nz said...

@mila Malek :

hari2 kamu senyum kn.. :)

Oppa Kudin Nz said...

@Aziah :

yes,thats true..
senyum dpt menceriakn diri kita.. :)

SI MILLY'S said...

oppa. tu bkn senyum tu. tp mengade! hehe