Jan 15, 2011

ape nak jadi?

sekarang neyh dah macam2 kite tengok dan dengar kan? masalah remaja buat maksiat tanpa rase malu . . buang anak macam buang sampah . . dorang tak fikir ke dosa yang dorang dah buat . .
tak fikir ke dorang mak ayah kat rumah yang sentiasa memikirkan dorang . . tak fikir ke dorang jasa2 mak ayah yang dah membesarkan dorang . .
entah mane letak otak dan fikiran tuh sampai boleh lupekan mak dan ayah . . lupe halal haram dalam islam . . ape nak jadi dengan mereka semua?

sebelum kite buat sesuatu , kite perlu berfikir panjang . . ape baik buruknya . . jangan buat keputusan yang memakan diri sendiri . .
ok , masalah buang anak . . kalau dah tak nak anak tuh , jangan lah buat maksiat . . kalau nak sangat , nikah lah cepat2 . . neyh tak , dah lah dosa buat maksiat , tambah lagy dengan dosa buang anak . . kat mane letak otak tuh? kat kepala lutut kaa? tolong lah fikir dulu sebelum buat sesuatu . . jangan lah kite kumpul dosa sepanjang kite hidup neyhh . . kumpul pahala kan lebih elok :)

Gangsterism? neyh lagy 1 masalah . . budak2 sekarang neyh suke sangat nak bergaduh . . salah sikit jer nak bertumbuk . . best sangat kaa? dapat ape dengan gaduh neyh? dapat saket badan jer . . paling penting , dapat check-in LOKAP or HOSPITAL . . syok kan macam tuh?  
tuh dah menyusahkan orang jer . . janganlah buang mase dengan gaduh2 neyh . . hargailah masa depan anda! :) jangan buat mase depan anda jadi gelap . . fikirkan yer?

tak hormat pada orang tua? neyh dah masalah lagy besar . . walaupown mereka bukan mak ayah kite , kite tetap kena hormat . . cube time bercakap tuh , penuh dengan kesopanan . . baru lah orang sayang . . kalau kecil2 dah pandai nak melawan , dah besar nanti macam mane pulak? entah2 dah naik tangan dengan orang tua . . tolong lah jangan ade sikap macam tuh dalam diri masing2 . . 
kalau dengan mak ayah lagy lah kena hormat . . kan mereka dah membesarkan kite :) dah jage kite dari kecik sampai lah kite besar . . setitik jer airmata seorang mak menangis disebabkan perangai buruk kite , kite dah dapatt dosa besar . . nak ke selama kite hidup neyh hanya kumpul dosa? macam mane kat akhirat nanti? tak fikir ke? hurmm , fikir kan lahhhh . . . 

p/s ; aku tak bermaksud SEMUA REMAJA TERUK  . . mungkin segelintir dan mungkin dah tak ade remaja macam neyh . . kalau dah tak ade , alhamdullilah :) kalau masih ade , tolong lah berfikir panjang . . belum terlambat untuk berubah . . kepada sesiapa yang terasa or ape2 pown , aku minta maaf ! :) chill dan peace :)

Suka tak ? tekan je like kat bawah ni ^^

3 3 menconteng:

Amira Anorah said...

satu lagi..
cinta songsang..benda macam ni dah semakin menjadi-jadi kan..
lagi lagi budak2 U yang jauh dari parents..
hish..ape la...

Kudin Nz said...

btol tuu..sokong sgt..
diri kene jage leklok..

nurul said...

jaga diri, jaga maruah...
Engat family, engat Allah....
insya'Allah dijauhi...